9 Nisan 2013 Salı

İncir Reçeli (Eski bir yazım )




Gurur duyduğum Türk filmlerinden biridir ''İncir Reçeli'' ve repliklerinde geçtiği gibi hakikaten ''İncir Reçeli Güzeldir !''
Filmin başında Metin(Halil Sezai Paracıkoğlu) bekar ve boşvermiş erkekleri çok güzel temsil ediyor.Filmlerde yaratılan ve gerçekte hiç rastlamayacağımız ütopik karakterler yok filmde..Belki de samimi gelen tarafı da budur.Filmin senarist ve yönetmeni:Aytaç Ağırlar neler yaşadı da bu senaryoyu yazdı bilmiyorum.Ama filmin çoğu sahnesinde acının dibe vurduğunu hissettim..Ki zaten acı olmadan bir şeyler yazmanın mümkün olmadığını düşünüyorum.(Sinan Çalışkanoğlu) devrin yanlış batılılaşmış kişiliğini temsil ediyor.Fotograf makinesi sahnesine çok güldüm.Metin'in ona verdiği cevaplar çok iyi.Umarım kızım sana söylüyorum gelinim sen anla durumundan böyle davranan salaklar da mesajı almıştır.Çok acayip bir devirde yaşıyoruz.Herkes profesyonel fotograf makinesi yarışında.Utanmasalar ''Benimki Canon seninki Nikon benimki seninkini döver!'' diyerek kavga edecekler.Herkes bir Fotograf sanatçısıyım diye ortalıkta dolaşıyor,herkeste bir ''Ara Güler'' havaları...Ulan alt tarafı iki tane fotograf çektiniz diye kendinizi ne sanıyorsunuz?Bu arada Metin'in cevabına da bayıldım.''Maharet makinede değil gözdedir !''Aytaç bey kişileri iyi gözlemlemiş ve sıkı bir gönderme yapmış....
Metin'in bir şeyler yazma çabaları ve insanların onun yolunu tıkamaya çalışması ne kadar saçmalayabileceğimizi tekrar hatırlattı bana.Özellikle filmdeki güya(!) yapımcının sözleri ala kulaklarımda ''İzlenmesini istiyorsan şöyle sulu bir komedi yaz!Ya da yaz şöyle götlü göbekli bir senaryo çekelim !''
Metro sahnesi yine başarılı bulduğum sahnelerden biri.Metin'in Duygu'nun AIDS olduğunu öğrenmesi aralarında geçen dikenli cümleler ve sonrasında gelen gürültülü sessizlik...Bu sahneyi en iyi anlatacak müzik de tamam.Acının dibini görebiliriz.
Durakta öpüşme sahnesi Duygu'nun kafa karışıklığını bir kenara atması ve sevdiğini arada engel olsa bile bir kez öpmesi...İzlediğimiz çoğu yiyişmeli sözde aşk sahnesine bin basar.Bize aşk diye dayatmaya çalıştıklarının aksine ''Al seyirci aşk dediğin budur !'' cümlesini haykıran bir sahne.

Seyirci bu filmde en büyük tokadı önyargılarına yiyor.Metin Duygu'yu takip ediyor ve Duygu'nun babasını buluyor.Ancak Duygu sürekli ondan kaçıp gittiği için onu sevgilisi sanıyor.Derdinden içmeye başlıyor ve Duygu geliyor.Sonra zamanı geriye almak istediğimiz o anlardan birisi daha geliyor.Metin içindeki zehri Duygu'ya akıtıyor ve öldürücü darbeyi en sona saklıyor.''Bedeninin bu kadar ucuz muydu bilemedim!''Duygu ise her zamanki gibi önyargıların esiri olmasının acısının üzerine bir de sevdiğinin sözleri ile darbe alıyor.Ve ağzından derin bir cümle çıkıyor.''Asıl ucuz olan ne biliyor musun ? Beş kuruş vermeden savurduğunuz yargılarınız !''

 Kelimelerin gücüne inanıyorum.Güçlü kelimeler bir araya gelip derin bir cümle oluşturabilir.Ve derin cümleler de resimler gibi olur.Anlatmak için binlerce kelimeye gerek kalmadan bir resim gibi herşeyi anında aktarabilirler.Yine öyle bir cümle tanıdım...

Duygu gidiyor ve Metin acısını yaşamak için kabuğuna çekiliyor.Kısa sürede ona nasıl bu kadar bağlandığına inanamıyor ve dayanamayıp ona dönüyor..ondan bir iz bulmaya.Duygu'nun eski sevgilisi sandığı kişinin aslında onun babası olduğunu öğrenmesi onun acısını kendisine yönlendiriyor.Önceden Duygu'ya yönelttiği oklarını bu sefer hedef değiştirip kendine yöneltiyor.Acısı olgunlaşıyor ve kaleminden taşıp kağıtlara dökülüyor.Sonunda duygu yüklü bir senaryo ortaya çıkar.Sevdiğinin ölümsüz olma isteğini kendi yöntemi ile gerçekleştiriyor.
Duygu ve Metin'in son sahnesinin ağlatamadığı bir kişi var mıdır merak ediyorum.Bu sahnede saf aşkı görebiliriz.''Bana nefes alan hiçbir şeyi sevme hakkı vermediler.Ben de incir reçelini sevdim.İncir reçeli sendin aşkım !''Ön yargılarımız yüzünden mahvettiğimiz hayatlar ve hayatımız! ''Önyargıları parçalamak atomu parçalamakta zordur !'' cümlesinin doğruluğunu bir kez daha kanıtlıyor.O kadar güzel bir sahne ki kelimelerle anlatmak yetersiz kalıyor.Ancak o sahnede beni rahatsız eden bir şey var.O sahnedeki müziği beğenmemiş.Olmamış sanki..Daha iyi bir müzik bulunabilirdi.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder